Foreningsarbejde gør unge uddannelsesparate

10. maj 2017

Hos 4H ønsker vi regeringens nye tiltag om Forberedende Grunduddannelse velkommen. Jeg vil dog påpege, at jeg håber, at regeringen samtidig sætter fokus på den store sociale opgave, som vi frivillige foreninger løfter i forhold til at hjælpe unge mennesker godt gennem livet. Hos 4H afholder vi masser af kurser for vores frivillige ledere, både ældre men især unge frivillige. På kurserne lærer de unge om foreningsarbejde, de lærer om at indgå i en demokratisk proces og så lærer de at tage ansvar. Gennem foreningsaktiviteterne påtager de unge sig opgaver, som skal løses for at foreningens aktiviteter kan lykkes. Hos 4H handler det fx om undervisning i madlavning, dyrkning af haver og læring om pasning af dyr. Hvis de unge frivillige ikke påtager sig det ansvar, så lykkes 4H-børnene ikke med deres projekter. Køkkenet kokser, haven gror til og dyrene på 4H-gården får ikke mad. I vores aktiviteter er det meget tydeligt for de unge ledere, hvad der sker, hvis de svigter deres ansvar. Det, at pålægge unge frivillige et ansvar løfter dem, og giver masser af både selvtillid og især selvværd, det har vi oplevet gang på gang i 4H.

Hos 4H møder vi ofte børn og unge, som har haft udfordringer i skolen, både socialt og fagligt, men som blomstrer op, når de kommer i 4H-klubben og skal lave aktiviteter. Her er det nemlig hænderne, man skal bruge. Så er man pludselig den bedste og dygtigste, og den oplevelse tager børnene og de unge med sig hjem, og bruger videre i livet. Derfor vil jeg forslå regeringen, at den nye Forberedende Grunduddannelse i høj grad inddrager frivillige foreninger som samarbejdspartnere. I 4H er vi klar til at tage imod unge, som har lyst til at blive frivillige ledere, og på den måde kan styrke sit cv og opnå kompetencer gennem foreningsarbejde. Kompetencer der styrker det hele menneske i jagten på det gode liv, som selvfølgelig også indbefatter en uddannelse.

Debatindlæg af Henrik Olsson Dalum, formand 4H

Annoncer